Jasper Fforde: Var är Jane Eyre?

Var är Jane Eyre? är något av en Sherlock Holmes -aktig historia, i en kontrafaktisk verklighet under mitten av 80-talet som till största del kommit att kretsa kring litteratur istället för religion. Framförallt är det gamla klassiska verk som värdesätts, kanske det hundraåriga krimkriget gett ett ökat behov av verklighetsflykt. Man har fått en värld där tidsresor är möjliga såväl som kloning och där avgränsningen mellan vår verklighet och fiktionen inte längre är beständig.

Vår huvudperson Torsdag Nesta (Thursday Next) är anställd på roteln för littkrimmare, i huvudsak ett skrivbordsjobb som handskas med förfalskningar av originaltexter och bokstölder men som nu sätts på hårdare prov.

Jag är lite kluven i mitt förhållande. I huvudsak är det en uppfriskande bok men där finns något som tar emot och som vid ett fåtal ställen när den saktat ner får mig att ifrågasätta om boken verkligen är så bra egentligen, kanske är jag inte anglofil nog. Desto fler gånger ter den sig alldeles lysande och man vill stanna kvar i varje scen.

Höjdpunkterna som sticker ut är när Fforde plockar upp Rocky Horror – kulten och sätter upp ett live performance av Shakespeares pjäs Rickard III, och inte minst Nestas farbror Mycrofts uppfinningsverkstad med bl.a. predikatätande bokmalar (själv är jag för en återgång till fornsvenskan så det är kanske inte så konstigt att jag uppskattar deras restproduktion).

Boken är fullmatad med litterära allusioner och det finns mycket att hämta vad det gäller intelligenta fyndigheter och alternativ historia. Var är Jane Eyre? inleder serien om Thursday Next, som på engelska är uppe i sex böcker.

16 kommentarer :

  1. Spännande att läsa vad du tyckte. Jag köpte den för ett tag sedan :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul, har du hunnit börja på den? :-)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr (?) så är jag en bokhamster och köper på mig många fler böcker än vad jag hinner läsa. Det kommer nog att dröja ett tag innan jag kommer till denna, även om den tränger sig före i kön.

    SvaraRadera
  4. Jag är med hamstrare, det är skönt att kunna välja sin läsning efter vad man känner för just i stunden. Har haft Fforde liggandes ett bra tag, det är en riktigt bra bok som överraskar, så det är kul att ha den att se framemot också. Hoppas du kommer att tycka om den!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar den lättsamt virriga stilen i boken; det är inte precis en tungviktare, men när den får till det är den riktigt bra.

    Jag har något diffust minna av att Fforde ett tag var påtänkt för att fortsätta Liftarens guide till galaxen-böckerna, men sen blev det Colfer iställlet. Inte så bra val tycker jag (utan att ha läst Colfers Guide-bok); det jag läst av Fforde känns mycket mer i Adams anda än det jag läst av Colfer. Fast ärligt talat föredrar jag nog att Fforde skriver egna böcker, för Adams hör inte till mina större favoriter trots att det finns underbara sekvenser och idéer i dem ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag läste Colfers Guide-bok för några månader sedan och jag var inte riktigt glad i den.

    Jag läste faktiskt någonstans att Fforde skrev i samma anda som Adams och det var ju det som var avgörande för mig :)

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst alla böckerna än i Liftarens (kom av mig någonstans på mitten tror jag)...så har lovat mig att ta tag i det innan Colfers bok. Men jag tror du har rätt i att Fforde skulle passat bättre (men ännu hellre hade jag sett Terry Jones, som skrev om Starship Titanic till bokform..vet iofs inte hur han skriver utan ett färdigt script).

    Fforde är/var här/ riktigt bra när han får till det. Gillar humorn och alla avstickare från huvudhandlingen. Det var ett par stunder, som mest var där för att i sy ihop det hela.. där man såg handlingen utan distraktionsmomenten, som det blev otåligt. Det blir en bra balans mellan allt som händer och de (vet inte hur jag ska säg "banala" menat som beskrivning och inte kritik) karaktärerna, men de är beroende av varandra.

    Har du läst något av Fforde utanför serien?

    SvaraRadera
  8. Vi svarade samtidigt Monika :-)

    Jag kände mig lite hypad när Colfers bok kom, men tror inte jag har sett någon som direkt hyllat den....

    SvaraRadera
  9. Great minds think alike... eller hur var det :)

    Nej, jag har aldrig läst något av Fforde, så Var är Jane Eyre? blir den första. Efter allt jag läst om Fforde nu så har jag hunnit bli riktigt sugen på att läsa boken. Får se hur länge den kan ligga oläst :)

    SvaraRadera
  10. Jag har läst "The Last Dragonslayer" som jag gillade; en bra ungdomsfantasy. Och himla bra att du frågade: Nu ser jag att det kommit en bok till i samma bokserie så den måste jag ta och läsa!

    Och jag är fortfarande fascinerad av att "The Jane Eyre Affair" har översatts till svenska, såpass udda som den är :-)

    SvaraRadera
  11. Monika: Det är lika bra att lägga den överst i läshögen med en gång! :-)

    Smorkin: Märkligare att utgivningen avstannade efter första tycker jag. Särskilt sett till Adams jämförelsen ni båda nämnt och baksidesblurben:

    Var är Jane Eyre? är fylld med smarta ordlekar och litterära anspelningar och är en kombination av Monty Python, Harry Potter, Stephen Hawking och "Buffy och vampyrerna". Och på samma gång har den sin alldeles egna knasiga charm.

    Dragonslayer känns som en bra serie att börja på...med bara två böcker ute, då kan jag läsa ikapp och lugnt vänta några år på nästa. Det vore kul att se någon annan av FFordes världar, men det får vänta lite

    SvaraRadera
  12. Jag tog och läste om första Dragonslayer-boken igår kväll; blev sugen av diskussionen här.

    Den var bra den här gången med, och får se om jag klämmer andra boken ikväll, efter pub-besök :-)

    SvaraRadera
  13. Du läser rätt snabbt va? :-)
    Vet inte vad som häpnar mest, lästakten eller hur snabbt du lyckades skaffa hem uppföljaren ^^

    SvaraRadera
  14. Tror mer fokuserat än snabbt, dvs när kommer in i en bok så läser jag den utan att lägga den ifrån mig för något (nästan....). Uppföljaren dök upp hemma som ebok; Fforde känns som en författare som passar för digital läsning, av någon anledning :-)

    SvaraRadera
  15. Hmm...jag tror att jag ahr den hemma i sverige, maste leta ratt pa den nasta gang ajg ar hemma, blev lassugen nu!

    SvaraRadera