Jiro Matsumoto: Velveteen & Mandala



Fungerar det att slänga ut ett ”dagens tips” och sen inte behöva skriva något mer? Velveteen & Mandala är ett manga-tips jag fann hos Simon säger för ett tag sedan, om det nu var ett tips eller inte, den verkade helt trasig. Det är den också.

I ett postapokalyptiskt och sönderbombat Japan har vi gymnasieflickorna Velveteen och Mandala som springer omkring i utkanterna av staden och försöker överleva bäst de vet hur. De är i stort sett ensamma om att vara immuna mot vad som än gjort att luften inte går att andas längre. Båda medicineras för gud vet vad (eller tror sig göra det, ingen har någon koll längre). Det är depraverat som sjutton och knappast rumsrent; sönderskjutningar, våldtäkter och explicita rännskitar. Arméflygen släpper döda kroppar i zombieattacker. En fullkomlig röra och man släpps mitt i det utan minsta förklaring till vad det är som pågår. Men känslan av att allt har gått fullkomligt åt helvete når fram klart och tydligt. Helt fantastisk.


8 kommentarer :

  1. Bra uttryckt, "helt trasig" är en perfekt beskrivning av boken. Men på ett konstruktivt sätt, typ :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, verkar djävligt intressant! Kul att hon har på sig typ likadan skoluniform som Sailor Moon! :D

    SvaraRadera
  3. Smorkin: Fniss! :)

    Catacomb: haha! Har inte tänkte på det.. :) Han refererar till Miyazaki flera gånger i dialogerna (vilket jag antar skulle innebära att den utspelar sig i nutid.. :S). Läs gärna Smorkins recension (Simon säger) den är betydligt mer utförlig. Boken är rätt rubbad... Vågar inte riktigt stå för rekommendationen :D

    SvaraRadera
  4. Jag fegade också ur lite med rekommendation eller inte; jag vet inte riktigt vad jag själv tyckte. Fascinerande, oh ja; bra, kanske?

    Men för en sån som jag som slukar både serier och böcker en masse var det en fantastiskt bra omväxling när jag hade läst för mycket slentrian-litteratur :-)

    SvaraRadera
  5. Jo. Jag tyckte den var underbar, men försöker jag se på den ur någon annans ögon så vill jag mest gå och gömma mig.. :)

    Fast jag är o andra sidan inte alls särskilt handlingsdriven i läsandet

    SvaraRadera
  6. När ni skriver att den är "rubbad", "fascinerande, oh ja: bra, kanske?" och man helst vill gå och gömma sig om man tänker sig den sedd ur någon annans ögon blir jag verkligt intresserad. :-)

    SvaraRadera
  7. Dom har inte alltid trosorna på här heller... (o_o*) *fnitter* ..typ :D

    Jag kan nästan lova att ni skulle få ut någonting av den i alla fall...om det sen är ett gott skratt, fascination, frustration...jag tycker det är rätt avslappnade med miljöer och karaktärer som är så utan gränser och hämningar som i den här, och världen som den utspelar sig blir rätt mäktig när man hamnar så här mitt i den utan förklaringar

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det verkar lite otäckt med tanke på tidigare svensk dom relaterad till japanska serier. Är det inte typiskt sånt här man ska passa sig lite för?

    SvaraRadera