En herrgårdssägen

Jag tänkte ägna denna sidan åt böckerna jag läser, sammandrag och kommentarer. För eget kom-i-håg och för dem där intresset finns. Främst kommer den innehålla böcker som ingår i min kursundervisning, då dessa är de jag har tid att läsa.

För stunden är jag i färd med Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen, vilken förmodligen kommer vara avklarad innan helgen är slut. En farsartad skönheten-och-odjuret berättelse med underhållande såväl som psykologiska egenskaper. Det blir andra boken av Selma Lagerlöf för min del (om man inte räknar med grundskolans högläsning av Nils Holgersson). Den första var Kejsaren av Portugallien, vilken var bra men den satte sig aldrig riktigt i sinnet, ett par månader efter kan jag nu inte längre komma ihåg några större sinnesintryck som jag fick utav den. En herrgårdssägen tilltalar mig mer, med sina intriger och möten som känns igen i populärlitteraturen, väldigt lätt läsning som väcker skratt och sympati åt karaktärernas öden, ett sant romance melodrama.

Nåväl, detta var mitt första inlägg i den nya bloggen.
Det ska bli spännande att se vad den utvecklas till.

Tackar vet jag kejsaren över de Förenta staterna, Joshua A Norton, som visste hur man levde som en kung utan en cent på fickan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar